2005-07-14

Radiotjänst i Kiruna AB part II

Fick oväntat snabbt svar från radiotjänst! 1990 slutade man ha tillägg för färgtv. 1990.... hade inte ALLA "normala" människor färgtv då, möjligen med utantag för sommarstugan? Nu VET jag iaf! :)

Hej,

Radio
En slags avgift för bruk av radioanläggning infördes redan 1907. Då var det Kungliga Majestätet som skrev ut licenser för radiolyssnare. År 1924 övertog Kungliga Telegrafstyrelsen denna uppgift. Årskostnaden för en licens var då 3:50 kr, men den höjdes året därefter till 12 kr, för att nästa år sänkas till med två kronor. Licensavgift på 10 kronor gällde ända fram till 1951. Licensavgiften gick dels till att bygga ut sändarnätet, dels för programproduktion. Privata klubbar som experimenterade med sändning av radio fick också ersättning av licensmedlen. 1943 infördes en extra licens för radio som monterats i fordon som bil, båt eller flygplan – kontroll av licens gjordes av polis i samband med trafikkontroller.

Tv
I mitten av 50-talet gjorde teven sitt intåg i de svenska hemmen, särskilt i samband med fotbolls-VM i Stockholm 1958. Tv-licens infördes 1956 och kostade då 25 kronor.

I början av 70-talet infördes färgtillägg för de som hade en färg-tv-apparat.
Ända fram till slutet av 70-talet fanns både tv- och radiolicens. De som bara hade radio betalade endast en radiolicens. De som innehade både tv och radio behövde bara betala tv-licens. År 1978 slopades dock den särskilda ljudradioavgiften och 1990 togs färgtillägget bort. Sedan dess har det bara funnits en slags tv-avgift, för innehav av tv-mottagare.

I slutet av 80-talet tog Radiotjänst i Kiruna AB över administrationen och faktureringen av tv-avgiften från dåvarande Televerket.

Med vänlig hälsning


Dom hälsar vänligt, men det är ingen särskild som gör det, inte ens en hälsning från deras bolag! Lite... udda!

För den som liksom jag gillar gamla saker rekommenderas SVT's öppna arkiv, som jag nyligen upptäckte! Sant å sånt med Staffan och Bengt... vilken sucker för sånt jag såg som barn jag är!

Man SLIPPER ju licensen om man tittar på NÄTET! FETT! Då kan jag ju se gammalt och nytt, och ändå komma undan!

... vad i min barndom är det som gör att jag absolut inte vill betala licens? Eller handlar det om att jag kollar på tv så lite som möjligt? Jo.. så är det nog - där JED pratar om dyngmedia och menar kvällpressen, så tycker jag att tv innehåller MYCKET mer skit som jag inte orkar med.

2 kommentarer:

thebe sa...

Sant och sånt!! Det var länge sen jag tänkte på det programmet! Men det är ju självklart! I vilken värld skulle man befinna sig nu om inte sant och sånt hade funnits? Det är ju värt alla licenspengar i alla framtider ... eller så, kanske ;-)!

Faidros sa...

Sant och sånt, och Vilse i pannkakan! Jag tror det var vilse som gav mig ångest inför licensen! Jag skyller på STAFFAN! :)