2006-02-27

Palme

"På denna plats mördades Statsminister Olof Palme den 28 februari 1986"

Så står det på en sten i trottaren i Stockholm, någonstans där Olof Palmes gata korsar Sveavägen. Fast då hette gatan tunnelgatan.

Ung var jag, gymnastist, och förstod väl bara lite granna av vad saken gällde, och hur stort det egentligten var. Min fem år yngre bror hade en vän som inte hade koll på det där alls. Men som nybliven rebell upptäckte han att man kunde skrika att PALME VAR EN JÄVLA IDIOT! högt så hände det alltid något! Han fick aldrig på truten för sånt. Det är i sig fantastisk! Kanske beroende på att han var storväxt för sin ålder, och kaxigheten måste man nog byta härad för att hitta dess like! Han var en urkraft! Man hade kunnat driva södra sveriges elbehov med hans utbrott!

Några år senare började man liksom fundera lite. Öppen plats. Vittnen. BORDE det inte vara rätt enkelt? Vittnen i centrala stockholm?

Polisen verkar inblandad! Vad fan? Jag snubblade över ett dokument om polisspåret som har fått mig att fundera både en och annan gång.

Jag har ingen erfarenhet av operativt polisarbete, men sitter nån här med kommentatorfunktion som kan hjälpa mig? Kan texten på länken ovan vara rimlig? Kan hela/delar avfärdas HELT? Borde jag läsa nåt annat?

I länken finns det några extra bonusar som jag STORGILLAR! Bandet från larmcentralen HÄR den kvällen, vad HÄNDE eg! Första ekotsändningen när det hela var klart var oxå intressant!

Var Christer Pettersson någon annan än nån som råkade finnas i närheten?

Får vi någonsin veta sanningen?

(palmefrimärke)

4 kommentarer:

Patrick sa...

Väldigt lik denna bild...

Faidros sa...

Jaminsann! Det är nästan så man skulle kunna misstänka att det är samma frimärke!

Patrick sa...

Japp, därför vore det trevlig om texten här följdes. Om det var där du hittade den så är det en självklarhet, annars vore det bra att få veta var du hittade bilden någonstans.

Faidros sa...

Du har helt rätt. Det där ÄR något jag försöker bättra mig på, att tala om var man hittade saker.

Men siten du länkade till kände jag inte igen, och jag minns faktiskt inte var jag hittade frimärket. Antar att jag bildgooglade fram den. *bildgooglar igen*

Nix, jag hittar inte bilden. Ibland när jag hittar en fin bild så lägger jag den på hårddisken, och sen passar den till något.. och då vet man inte var den kommer ifrån!

Anledningen till att jag ibland (för ofta) glömmer att tala om var jag har hittat bilder och sådant är att jag själv bara tycker det är irriterande om nån tar mitt verk om de påstår att de SJÄLVA har gjort det, annars är det bara kul.

Creative Commons verkar faktiskt kanonbra. Tackar!