2006-04-07

Vad är en radio? Vad är en tv? Vad är piratkopiering?

En lundabo fick rätt mot radiotjänst i kiruna när han sade att han inte hade nån tv, och radiotjänstkontrollanten sade att han hade en.

Vad är en tv? Vad är en radio?

Förr var det lättare. En tuner, en moj som tog emot luftburna signaler. Idag är det lite svårare. Jag kan kolla på tv via det trådbundna nätet på svt.se, via mitt eget trådlösa nätverk. Fasligt nära det som dom kallar digitaltv. Dessutom kan jag ladda över radio- och tvprogram till min fetpodd.

Sen har jag ett fint webradioprogram. Det spelar upp webradio. Och spelar in den på kommando. Då kommer vi ganska nära fildelning. När slutar det vara radio och när blir det fildelning? När det landar på min hårddisk? Min dator har en massa cashade filer, så nog ligger webradion lagrad både här och där innan jag får höra den. Podradio UPPMANAS man rentav att lägga på hårddisken innan man lyssnar.

Äh. Jag lyssnar. Innan definitionerna är klara är det nog svårt att fälla nån.

/dissidenten

Inga kommentarer: