2008-12-18

Laglig gratismusik på nätet, i tre smaker

Last.fm är en variant. Man går in på hemsidan, skriver in en artist man gillar, och så får man höra musik av den artisten, och annan musik som liknar denna artist. Funkar oftast bra, men ibland blir man förvånad. Enkel och fin! Om man vill kan man regga sig och berätta vilka låtar man gillar, så blir gissningarna från last.fm bättre.

Tunerec är en svensk uppstickare till spotify. (spotify har jag inte kunnat kolla upp, för jag har inga invites, och känner inte för att betala pengar för att testa (nån därute som har en invite?)) När man har reggat sig på tunerec börjar den spela in från högvis med radiostationer, och man kan lyssna på det inspelade materialet, upphovsmännen får pengar för spelade låtar, och allt verkar vara frid och fröjd. Listor med låtar, folk får betalt. Lagligt. Perfekt närapå tror jag!

Ubetoo är också ett alternativ, osignade coola nya artister. Jag hittar bara välgjord musik där, men inga artister jag känner igen... vilket nog ligger lite i sakens natur!

Det här med olaglig nedladdning kanske rentav håller på att förändras till laglig nedladdning, där alla får betalt som de ska, fortfarande lika smidigt och ingen blir ledsen för det!


DN: Tunerec utmanar spotify
DN om spotify som utmanar apple
DN: Ubetoo - gratis för användaren och ger artisten betalt
SvD: Stark uppgång för legal nedladdning
IDG: Mobil spotify med iphone

..








Andra bloggar om , , och . Intressant?

Inga kommentarer: