2009-02-09

Liten ordkunskap

Fasces, det är pluralformen av ordet fascis, som betyder spöknippe. I det gamla Rom syftade spöna på makten att prygla. Mussolini tog symbolen till sig, därav ordet fascist.


Svenska polisvapnet, med två korslagda fasces i bakgrunden. Slut på ordkunskapen för idag.

____________________

Om en kille blir omhändertagen och körd till psykakut, hur "samtyckande" kan man vara? VILLE ha bli hånad tror ni? Det tror inte jag. Jag tror inte nån vill bli filmad om de är på psykakuten. Man brukar vara där av en anledning.
Hur ända in i helvete kan det läggas ner i brist på bevis när polisen själva har filmat?
SVD. Sds. DN.

Neger Niggersson? Jamenvafan. Lite fantasi, om jag får be.
DN. SVD. Också nedlagt.

Och när polisen använder sin egen "apajävel"film som bevis utan att ens fundera på det där ordvalet kan jag inte låta bli att fundera på vad som sägs på resten av filmen. "Det måste vara mer uppenbara fall för att starta en utredning." säger dn att man säger som motivation till att det läggs ned, det också. Undrar vad mer uppenbara fall är.

Att vara polis är också ett sätt att åka taxi lite billigare. Är det inte tjänstefel att flasha brickan på fyllan? BLT.

Fast det är klart. Polisen filmar och plåtar ju inte bara andra. Ibland plåtar de varandra.

Polis polis nakenfis.

Fast några bilder på nakenposeringen med kpisten har jag inte. Men jag HAR en aning om att polisledning har lite att göra just nu, om de vill åtnjuta nån slags respekt från allmänheten.

Inga kommentarer: