2009-07-18

När bokhandeln tar tillbaka boken du har köpt, utan att säga till i förväg...

Du har köpt dig en bok. Helt plötsligt har du inte boken, för utgivaren bestämde sig för att ändra avtalet?

Absurt?

JUPP!

Lite 1984 över det?

JUPP!

Det handlar alltså om e-böcker som amazon har sålt. Betalda böcker som de fjärr-raderade när ett avtal ändrades. Har man inte köpt de böcker man har köpt? Vem säger att de får lov att ta vad jag har köpt?

Nåja, pengarna fick de tillbaka iaf..

"Amazon’s published terms of service agreement for the Kindle does not appear to give the company the right to delete purchases after they have been made. It says Amazon grants customers the right to keep a “permanent copy of the applicable digital content.” " NYtimes - hela artikeln


Huvudpersonen i 1984 jobbar i sanningsministeriet, med att ta bort spår av sånt som borde försvinna.

Vilken bok som blev raderad? Skratta inte nu. 1984 av George Orwell. De passade på att radera Animal Farm också, en annan samhällskritisk bok av samme författare.

Om du frågar mig så får du låna nästan vilken bok som helst ur min samling. Gillar du den väldigt mycket så kan du få den, om jag också gillar den väldigt mycket så ska vi se om vi inte kan ordna saken ändå. Men smyger du in och SNOR en bok av mig och lägger en peng för de på bokhyllan, då jävlar osäkrar jag min revolver.

Piratkopiera och läs istället, då kan de inte ta dina böcker.

1 kommentar:

Henrik Sundström sa...

Instämmer.
Amazons ursäkt:
http://www.amazon.com/tag/kindle/forum/ref=cm_cd_ef_tft_tp?_encoding=UTF8&cdForum=Fx1D7SY3BVSESG&cdThread=Tx1FXQPSF67X1IU&displayType=tagsDetail