2008-08-19

Nivellerad skånska

ÄNTLIGEN fick jag reda på vad det är han talar!


Fråga:Hej Björrrn. Vad är det för dialekt du talar? Jag har aldrig hört nåt liknande!Faidros
Svar:Jag ler och nästan skrattar. Jag försäkrar dig att jag inte medvetet försöker arbeta bort mitt skånska idiom. Jag är stolt över att vara född i Malmö. Min dotter och min yngste son har flyttat från Stockholm och bosatt sig i min barndomsstad. Det gläder mig mycket. Min hustru brukar säga och hävda att jag drabbats av en muntlig kris när jag uttalar vissa ljud och ord. Hon har förmodligen rätt däri. Efter att ha bott i Stockholm sedan den 6 juni år 1989, det vill säga snart tjugo år, har min artikulation av ljudet och bokstaven r flyttats framåt i talorganet. Jag talar inför publik varje vecka och framträder ofta i radio och television. Det gör att jag vill tala tydligt. Jag fördömde Per Christian Jersilds enfaldiga uttalande om den skånska dialekten när jag blev intervjuad i televisionen och Aftonbladet. Alla kan höra att jag talar en form av nivellerad skånska. Det är jag stolt över.Björn Ranelid

Kul med chatt på sydsvenskan! :)


Andra bloggisar om Björrn Intressant?

Inga kommentarer: