2005-03-21

Alla goda ting är tre, konst, fysik och LSD

Näe, jag har inte börjat knarka, jag kan vara manisk och låta hjärnan spinna loss ibland nog ändå ibland.

Fyra dimensioner. Fyra rymddimensioner. Upp-ner, in-ut, höger-vänster och ana-kata. Första gången jag tänkte ordentligt på det här var ca 1992 hemma hos Vipere i Ankarsrums stationshus. Den natten vrängde vi ut och in på hjärnorna ordentligt och lyckades förklara för varandra hur maskhål skulle kunna fungera. Nån annan hade ju lyckats förklara det långt innan, så den enda revolutionen skedde i våra skallar.

Senare såg jag en animation av skuggan av en hyperkub i ett datordemo. Snyggt, och FRUKTANSVÄRT fascinerande! Amiga. Minns inte vem som gjorde det, eller vad demot i övrigt gjorde. Snyggt var det.

Om man väljer att se det så skulle man kunna låta den fjärde rymddimensionen förklara alla övernaturligheter. Om något färdas i den 4de dimensionen skulle det kunna dyka upp och försvinna helt spårlöst för oss. Nota bene; jag säger inte ATT det är så, men det är ETT filosofiskt sätt att se det. Man skulle ju också kunna säga att universum bara är ruskigt mycket större. Fast det är inte lika spännande!

Senare upptäckte jag att man kunde presentera hyperkuben på ett annat vis i vår tredimensionella värld, genom att vika ut den, precis som man kan göra med en vanlig kub. När man viker ut en 3dimensionell kub blir den platt, 2dimensionell. Samma sak händer med hyperkuben, den tappar en dimension.



Utvikt tredimensionell figur som numer är platt och tvådimensionell

En roterande (eller vad den gör) hyperkub
När jag snöade in på hyperkuber igen när jag upptäckte att man i en variant av befunge programmerade i 4 rymddimensioner (se mitt inlägg om onödiga programmeringsspråk).
När jag surfade runt och kollade lite om hyperkuber såg jag att Dali hade målat en utvikt hyperkub redan 1954. Antar att han inte hade någon commodore amiga till hjälp.

Dali. Surrealist.

"Ren psykisk automatism, med vars hjälp man söker i tal, skrift och på annat sätt återge tankens verkliga funktion. Det innebär tankens diktamen under frånvaron av all förnuftskontroll och alla estetiska och moraliska avsikter." André Breton om surrealism

Surrealism, öververklighet. Hmm.

Dali fick in lite andlighet i sin fyrdimensionella kubtavla. 1954. LSD tog han också. Var det en syn, eller bara liksom ett coolt kors han målade och lade till Jesus? Fick han iden under ett LSDrus?

Corpus Hypercubus

Charles Howard Hinton var ännu tidigare. I "Fourth Dimension" beskriver han trick för att kunna se skuggan av flerdimensionella objekt.




Ett sätt att försöka förstå den fjärde dimensionen är att beskriva en tvådimensionell värld och se hur den skiljer sig från vår.

Johan Edelswärds riktigt bra beskrivning av en tvådimensionell värld, en tredimensionell värld och en fyrdimensionell värld.

Edwin Abbott Abbotts bok om flatländare på projekt gutenberg.



Länk: SNYGG 4dimensionell kub som animerad skärmsläckare
Länk: Snurra en hyperkub själv!

Inga kommentarer: