2009-01-03

Dagens ord: Idiotanstalt

Jag bläddrade runt bland mina gamla böcker som jag gör ibland. I Nordisk familjebok, tredje väsentligt omarbetade och koncentrerade utgåvan hittade jag följande:


Förr skrev man inte om saker lika mycket va?

Den äldre uggleutgåvan har ännu mer att berätta om saken: Projekt Gutenberg. Där kan man läsa att "Den förste idiot, som varit föremål för en metodisk uppfostran, är antagligen "le sauvage de 1’Aveyron", en 11-12-årig pojke, som i början af 1800-talet anträffades naken och fullkomligt förvildad i en skog i södra Frankrike".

Iden att leta efter idiotanstalter i mina gamla böcker fick jag av David Nessles coola blogginlägg Nordisk familjeboks guide till galaxen. Han har översatt boken jag senast läste också, en Baldacci... och ligger bakom en hel del roligt galagomaterial.

Inga kommentarer: